Przebieg mobilności



Mobilność 2015:


W stażu wzięli udział nauczyciele:

  • Magdalena Polak
  • Alicja Karczmarczyk
  • Daniel Dąber
  • Zbigniew Niedbała

W trakcie tej wizyty nauczyciele skoncentrowali się na obserwacji zajęć z elektroniki. W czasie zajęć uczniowie realizowali różne projekty z zakresu elektroniki oparte na arduino. Prototypy układów budowane były na uniwersalnych płytkach stykowych lub bezpośrednio na płytkach drukowanych. Szkoła partnerska w Las Palmas dysponuje sprzętem niezbędnym do wykonania całego procesu drukowania i wytrawiania płytek we własnej pracowni. Większość uczniów realizowała projekty indywidualnie,  część uczniów pracowała w zespołach 2-osobowych. Po zaprojektowaniu układu młodzież przystępowała do oprogramowania układu.
Zajęcia te były bardzo interesujące zarówno dla nauczycieli kształcących młodzież w zawodzie technik mechatronik, jak i w zawodzie technik informatyk. Nauczyciele elektroniki doszli do wniosku, że warto wdrożyć projektowanie układów w oparciu o arduino. Układy te są obecnie powszechnie dostępne i dają duże możliwości rozwijania zainteresowań w obszarze nowych technologii. Nauczyciele informatyki zauważyli, że arduino – to świetne narzędzie do nauczania programowania przez praktykę, daje dużo satysfakcji i podnosi motywację.


Mobilność 2016:


W stażu wzięli udział nauczyciele:

  • Karolina Dołomisiewicz
  • Ewa Rułan
  • Agnieszka Stachurska
  • Małgorzata Roguska

Grupa zdominowana została przez informatyków – 3 osoby + kierownik szkolenia praktycznego. W trakcie stażu nauczyciele skoncentrowali się na obserwacji zajęć informatycznych, na których młodzież zajmowała się programowaniem układów arduino. Zajęcia prowadzone były metoda ćwiczeń. Uczniowie pracowali indywidualnie. W trakcie zajęć dało się zauważyć duże zaangażowanie uczniów. Uczniowie pracowali w rożnym tempie. Nauczyciel wspomagał uczniów słabszych. Trudność zadań była stopniowana, uczniowie zaczynali od programowania prostych układów, np. miganie diody LED, a później przechodzili do bardziej skomplikowanych „elektronicznych zabawek”.
W trakcie mobilności nauczyciele pracowali również nad wdrożeniem wspólnej platformy wymiany doświadczeń z wykorzystaniem narzędzi pracy grupowej w Office 365. Po skonfigurowaniu kont dla nauczycieli szkoły partnerskiej i udostępnieniu zasobów w chmurze nauczyciele przystąpili do instalowania, konfigurowania i testowania oprogramowania do prowadzenia telekonferencji. Praca uwieńczona została sukcesem gdy uzyskano połączenie i przeprowadzono pierwsza telekonferencję ze szkołą macierzystą w Warszawie.