Cele mobilności


Celem wizyt „job shadowing”, w których wzięli udział nauczyciele kształcenia zawodowego ZSLiT nr 1 w Warszawie w ramach projektu Erasmus+ była obserwacja pracy nauczycieli pracujących w szkole partnerskiej IES Feria del Atlantico w Las Palmas, dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie metod kształcenia zawodowego – poznanie nowych metod pracy, zapoznanie się z warunkami realizacji kształcenia zawodowego, oraz budowanie wspólnej platformy wymiany doświadczeń. Wymiernym efektem końcowym projektu jest rozwój zawodowy nauczycieli uczestniczących w projekcie oraz wzrost jakości pracy szkół partnerskich.

W projekcie uczestniczyło 8 nauczycieli: 4 nauczycieli w listopadzie 2015 oraz 4 nauczycieli w listopadzie 2016. Obydwie wizyty trwały po 4 dni. W trakcie tych wizyt nauczyciele uczestniczyli w zajęciach kształcenia zawodowego (elektronika oraz informatyka), zwiedzali pracownie kształcenia zawodowego, oglądali wyposażenie w pracowniach, spotykali się z nauczycielami kształcenia zawodowego szkoły partnerskiej i dyskutowali na temat programu nauczania, metod kształcenia oraz systemu oceniania. W pierwszym dniu wizyty w godzinach popołudniowych gospodarze zaprosili nauczycieli goszczących na wspólny obiad do restauracji, gdzie mieliśmy okazję poznać tradycyjne dania hiszpańskie. W trzecim dniu wizyty w godzinach wieczornych nauczyciele wizytujący w szkole partnerskiej zaprosili nauczycieli szkoły goszczącej na kolację, gdzie mieliśmy okazję  porozmawiać na różne interesujące tematy, poznać kulturę i tradycję mieszkańców wyspy, a po kolacji odbyć wspólny spacer po mieście.


2015:
W trakcie tej mobilności nauczyciele koncentrowali się na obserwacji zajęć z elektroniki, w ramach których uczniowie projektowali i programowali układy elektroniki oparte na arduino. Zajęcia te wzbudziły zainteresowanie zarówno nauczycieli mechatroników, jak i informatyków. Cześć uczniów wykonywała prototypy układów na uniwersalnych płytkach stykowych, inni wykonywali projekty na płytkach drukowanych. Mieliśmy okazję zaobserwować cały proces drukowania płytek. Szkoła partnerska posiada na wyposażeniu urządzenie niezbędne do drukowania płytek. Zajęcia prowadzone były metodą ćwiczeń praktycznych. Większość uczniów wykonywała wybrany przez siebie projekt indywidualnie, inni pracowali w zespołach 2-osobowych. Mogliśmy zaobserwować ogromne zaangażowanie uczniów w trakcie zajęć.



2016:
W trakcie tej mobilności nauczyciele koncentrowali się na zajęciach informatycznych, na których uczniowie zajmowali się programowaniem wcześniej zaprojektowanych układów na arduino.  Były to zarówno proste układy, np. miganiem diody, jak i bardziej skomplikowane „zabawki”. Zajęcia prowadzone były metodą projektów. Uczniowie pracowali indywidualnie. W trakcie tej wizyty nauczyciele pracowali również nad platformą wymiany informacji na platformie Office 365 wykorzystując narzędzia pracy grupowej. Po utworzeniu kont na platformie dla nauczycieli szkoły partnerskiej i udostępnieniu zasobów w chmurze, nauczyciele przystąpili do instalacji i konfiguracji oprogramowania niezbędnego do przeprowadzania telekonferencji. Zadanie zakończyło się sukcesem, gdy udało się uzyskać połączenie i przeprowadzić pierwszą telekonferencją.